22 Ağustos 2016 Pazartesi

Çevik Yöntemlerde İdeal Takım: T-Biçimli Takım

Çevik yöntemlerde rollerin farklı olduğunu ve bu rollere uygun profillerin de farklı olduğunu daha önce belirtmiştik (İlgili Makaleler: Çevik Yöntemlerde RollerÇevik Yöntemlerdeki Rollere Uygun Profiller ). Geliştirme takımı üyesinin temel seviyede çevik yöntemleri bilmesi gerektiğini, uyumlu, kendi kendine organize olabilen, sorumluluk sahibi, takım oyuncusu, pro-aktif ve yeterli uzmanlığı taşıdığını belirtmiştik. Bu özelliklerde olan bir ekibin iyi bir takım olması için başka nelere dikkat etmek lazım? İdeal bir geliştirme takımı nasıl olmalı? İdeal takımı oluşturabilmek için mükemmel kişilere mi ihtiyaç var? En iyi teknik uzmanları bir araya getirirsek ideal bir takım kurmuş olur muyuz? Bu takım üretken olur mu? Bu yazıda bu soruların yanıtı arayacağız.

Şekil-1
Çevik dünyada herkesin sadece tek bir konuda uzman olması ve sadece kendi işini yapması beklenmiyor. Bilakis takım olarak ilerleme ve birlikte iş yapabilme ön planda. Bu da takım üyelerinin kendi uzmanlık alanları dışında diğer konularda da bilgi birikimlerini artırmaları ve katkı yapabilmeleri ihtiyacını doğuruyor. Böylece bu yazının da başlığında yer alan “T-biçimli” kavramı ortaya çıkıyor. Bu kavram son dönemde yurt dışında özellikle çevik yaklaşımları kullananlar arasında daha çok popüler olmakta. T-biçimli kişi kısaca bir konuda derinlemesine uzmanlığı varken başka konularda da bilgisi/yetkinliği olan kişi olarak karşımıza çıkıyor. Şekil-1’de en basit haliyle, yazılım geliştirme alanında derin bilgi birikimi olan bir kişinin analiz ve test süreçleri hakkında da temel seviyede bilgi sahibi olması gösteriliyor.
Şekil-2
Şekil-3

Herkesin her alanda uzmanlık seviyesi değişkenlik gösterebilir, örneğin yazılım geliştirmede uzman kişi test konusuna daha aşina olabilir, Şekil-2’de gösterildiği gibi. Şekil-3’de ise yazılım geliştirme alanında uzman bir kişinin yine kendi uzmanlık alanındaki alt alanlardaki durumunu gösteriliyor. Buna göre Java tecrübesi olan bir kişinin diğer konularda da belli bir bilgi seviyesinde olduğu anlaşılıyor. T-biçimi içinde iş alanı bilgisinin de eklenmiş olması çok önemli, bu boyuta ilişkin örnek Şekil-4’te yer alıyor. Teknik ve iş bilgisi boyutlarının birleşmesi geniş bir yetkinlik yelpazesi ortaya çıkarıyor. Buna ait örnek,  bir yazılım uzmanı özelinde Şekil-5’teki gibi gösterilebilir.

Şekil-4
Şekil-5
Kişilerin yetkinliklerini bir araya getirince, takımların uzmanlık alanları ortaya çıkar. Takımlar da tıpkı bireyler gibi belli konularda daha derinlemesine bilgi sahibi iken, bazı konularda daha yüzeysel bilgi sahibi olabilirler. Bu haliyle, takımın yetkinlikleri de T harfine benzediği için T-biçimli Takım (T-Takım) kavramı ortaya çıkıyor. T-Takım’da herkes aynı uzmanlık alanlarından olmaz, birbirini tamamlayan ve destekleyen alanlardan kişilerin bir araya gelmesi önemlidir. Örneğin sadece yazılım geliştirme uzmanlarından T-Takım kurulmaz. Muhasebe konusunda bir ürün üzerinde çalışacak ekibin yetkinlik gösterimi Şekil-6’da yer alıyor.  
Şekil-6: T-Takım
Peki T-Takımın faydaları nedir?
  • En başta kişi bağımlılığını azaltır. Takımda bir kişinin yokluğunda işler durmaz. Bir çok projede başarısızlık nedenlerinden birisi kişiye bağımlı olunmasıdır. Bu kişinin herhangi bir nedenle işini beklendiği gibi yapamaması projeyi de haliyle sekteye uğratır. T-Takımlarda bu gibi durumlar daha zor yaşanır.
  • Takım üyelerinin birbirlerini daha iyi anlamalarını ve daha etkin işbirliği yapmalarını sağlar. Eğer sadece kendi uzmanlık alanınızda bilginiz varsa ve diğer konularla ilgilenmiyorsanız, takım arkadaşlarınızın yaptığı işleri iyi anlamadığınız için hem onları küçümseyecek hem de yeterince işbirliği yapmayacaksınız. Eğer yüzeysel de olsa bilginiz varsa empati yapma ve anlama imkanınız olacak. Bu sayede daha etkili iş birliği fırsatınız olacaktır.
  • T-Takım müşteriden aldığı bir talebi uçtan uca geliştirip yine müşteriye sunulabilir. Hem müşteriyi anlar, hem de gelen talebi bunu gerekli yazılım geliştirme adımlarını tamamlayıp test edilmiş bir ürün olarak yine müşteriye sunar. Başka kişi ve takımlara bağımlılığı ya yoktur ya da çok azdır.
İdeal bir T-Takım kendi içindeki gelişime de önem verir. Takım üyelerinde bireysel olarak T-biçimli olmaları için diğer takım üyelerinin aktif desteği sağlanır. Takımın toplamdaki etkisini artırmak ve daha iyiye ulaşma çabasını hep barındırır. Yeni kurulan bir takımın bu noktaya ulaşması zaman alır. Bu nedenle T-Takımlar oluşturulduktan sonra, bunların gerçek performansları ortaya çıkana kadar desteklemek gerekir. T-Takım ortalama olarak 6 ay – 1 yıl arasında üretken hale gelir. Bu üretkenliği korumak için takımı da bozmamak ve değiştirmemek önemlidir. Uzun süreli örneğin 3-4 yıl birlikte çalışan T-Takımlar çok daha etkin hale gelmektedir.

T-Takım, çevik çalışan büyük ve kurumsal yerlerde (İlgili Makale: Büyük Ekipler Çevik Yöntemleri Uygulayabilir mi?) de kullanılabilir. Proje ne kadar büyük olursa olsun, çekirdeğini takımlar oluşturur. Bu takımların T-Takım olması, hem takımların birbirlerine bağımlılığını azaltır, hem de farklı lokasyonlarda çalışabilme imkanını verir.

Günümüzde başarının anlamı (İlgili Makale: Başarıya Farklı Bir Bakış) yeniden keşfediliyor. Bu çerçevede birlikte başarma ve takım olma konularının önemi giderek daha iyi anlaşılıyor. Takımlar kurulurken farklı kabiliyetleri olan ve birbirini tamamlayan yetkinliklere sahip kişileri bir araya getirme ve T-Takım oluşturmanın önümüzdeki günlerde daha çok konuşulacağını düşünüyorum.


1 yorum:

  1. Açıklayıcı güzel bir yazi. Aklıma takilan bir kaç husus var. Resim 1 deki okumayi yazılımcının test ve analizden anlamasi olarak okuyoruz genelde. Ama testcinin yazılım yapması seklinde pek değil. Bir testci yazılımdan dan anlamali (mi). Evet ise ne kadar. Yerine geçebilecek kadar mı. Yerine geçebilecek kadarin ölçüsü ne. Takim buna nasıl karar verebilecek. Riski alıp yazılımcının test yapması ile ise bunun yazılımda acı sonuçlara neden olabileceğini tahmin edebiliriz. Bu okuma pratikte genelde analist ile testci rollerinin birleşip tasarruf (!) yapılmasına götürüyor bizi. Üretim bandındaki yandaki arkadaş bugün hasta sen onun yerine geç ten fark yazilimda şu. Derin işler yapıyoruz. Her biri uzmanlık. Örneğin test muhendisligi gibi. Yerini doldurdugunuzu sanmak küçük çevik kurumlarda belki mümkün ama bunu büyük kurumlarda sanmamiz bile bence mümkün değil. Faydalardan bu bağlamda 2 ye katılıyorum. 1 e katilmayi riskli görüyorum. 3 teki çeşitliliği kazanmanın daha kolay ve daba az riskli yolunun kişilerle yatayda genişleme olduğunu dusunuyorum.Özellikle 1 i test rolünü eriten ekipler dışında bahsettiğim sekilde kullanan kurumlar var mi merak ediyorum.

    YanıtlaSil