3 Ocak 2015 Cumartesi

Çevik Yöntemlerde Roller

Çevik Yöntemleri farklı boyutları ile daha önce ele almıştık (İlgili Makaleler: Çevik Yöntemleri UygulayabilmekÇevik Yöntemlerde İş Analizi, Çevik Yöntemlerde Ekip LiderliğiÇevik Yöntemlerde Test YönetimiÇevik Yöntemlerde Ekipiçi Güven ve İşbirliği, Çevik Yöntemlerde Toplantılar). Bu yazıda rollerine değinmek istiyorum. Çevik Yöntemlerle çalışan takımlarda bildiğimiz hiyerarşik ve sorumlulukların çok net ayrıştırıldığı roller bulunmuyor. Bunun yerine daha az sayıda kişiden oluşan ve kendini organize edebilen takımlar kuruluyor. Farklı Çevik Yöntemlerde isimleri farklı olsa da benzer özellikler içeren alttaki temel roller mutlaka yer alıyor:

  • Müşteri Temsilcisi veya Ürün Sahibi (Product Owner): Ürünü tarif eden, öncelikleri belirleyen ve yapılanları değerlendiren kişi. Ürün Sahibi'nin özellikleri:
    • 1 kişi
    • Müşteri ve diğer paydaşlarla iletişim
    • 'Ne’ sorusuna odaklı
    • İş maddelerinde son karar verici
    • Ürün İş Listesi yönetimi ve önceliklendirilmesi
    • Ürün vizyonunu belirlenmesi
    • İterasyon sonunda ürün ve/veya özelliklik kabulü
    • Yapılan işin ekonomikliği (ROI) takibi
  • Geliştirme Takımı (Development Team): Farklı becerileri
    olan kişilerden oluşan, yazılımı, entegrasyonu ve birim testi yapabilen takım. Kimseden talimat beklemeden işlerini planlayıp ilerleyebilen, destek gereken noktaları ayırt edip eskale edebilme becerisine sahip. Geliştirme Takımı'nın özellikleri:
    • 4-9 kişi
    • Belirlenen kalite standartlarına uyulması
    • ‘Nasıl’ sorusuna odaklı
    • İterasyona alınacak işlerin seçilmesi ve gerçekleştirilmesi
    • Kendini organize edebilir
    • Farklı yetkinlikler içerebilir
  • Çevik Proje Yöneticisi (Agile Project Manager): Takımın önünü açan, işin detaylarını
    yönetmeye çalışmayan lider kişi. Bildiğimiz Proje Yöneticisi işlevlerini yapmıyor. Örneğin zaman, kapsam, takvim ve kalite yönetiminden sorumlu değil. Çevik Proje Yöneticisi'nin özellikleri:
    • 1 kişi
    • İşlerin kolaylaştırılması
    • Takıma gelebilecek dış etkilerin giderilmesi
    • Takımın önündeki engellerin kaldırılması
    • Müşteri ve diğer paydaşlarla iletişim
    • Sürecin doğru işletilmesine odaklı
    • Takıma hizmet eden liderlik profili

Yukarıdaki rollere sahip kişiler takım olarak çalıştıkları ve başarı/başarısızlık herkese ait olduğu için klasik ekiplere kıyasla iletişim ve verimlilik anlamında fark yaratabiliyor. Bu fark için Çevik Yöntemler'e üst yönetimin de destek vermesi ve takımın önünü açması tabi ki en önemli koşul. Bir çok yönetici için bu durum çok kolay değil, çünkü ekiplerine talimat vermeleri ve işleri kontrol etmeleri Çevik Yöntemler'de pek de istenmeyen bir durum. Hatta takımların kendi içinde organize olabileceğine birçok yönetici ilk aşamada inanmıyor bile... Üst yönetimin desteğini almak içinse çoğu zaman örnek projelerle Çevik Yöntemler'in çıktılarını somut olarak göstermek en iyi ikna yöntemi oluyor. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder