Günlük hayatımızda hemen her gün satın
alma sürecinden geçeriz. Kimi zaman ekmek, kimi zaman ev, kimi zaman da başka bir
kişisel ihtiyaç... Sadece bizler değil kurumlar da satın alma yaparlar. Hatta satın
almayla ilgili her kurumun kendine özgü yaklaşımı vardır. Dahası bazı
şirketlerde bu konuya özel büyük bölümler bile kurulmuştur. Satın alma
süreçlerinde işinize yarayabilecek bazı ipuçlarını paylaşmak isterim:
- Satın alacağınız ürünün özelliklerini öyle belirleyin ki hem net olarak ne istediğiniz belli olsun ve gelen teklifler karşılaştırılabilsin; hem de ürünü satan firmaların ihtiyaca yönelik daha iyi çözümlerine açık olsun ve daha akılcı çözümlerin size ulaşamadan elenmesinin önüne geçebilin. Örneğin “elma” satın almak istiyorsanız, bunu yazın ama size farklı tür elmaların sunulmasının önünü kapatmayın, belki de düşünmediğiniz kadar iyi bir elma teklif edilebilir J
- Teklif verecek firmaların ne istediğinizi anlamasına izin verin.
- En az 3 teklif alın ve kıyaslayın.
- Ağırlıklandırma ve eleme kriterleriniz net ve sayısal olsun ki duygusal seçimlerin önü kapansın.
- Satın almayı ürünün sabit fiyatı (fixed price) ile yapmak akılcıdır, ancak bazen mümkün değildir. Böyle durumlarda hedef maliyet belirlemek ve hedefi aşan maliyeti, ürünü/hizmeti sağlayan firma ile paylaşmak da iyi bir çözüm olabilir.
- Satın alma kontratını kapatmadan önce ürün/hizmet kabulü yapın ve bunun kriterlerini kontratın yapılması aşamasında belirleyin.
Herkese iyi satın almalar, keyifli
projeler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder